PKN
Gereformeerde Kerk Asperen
 
Nieuwe structuur kerkenraad. Nieuwe structuur kerkenraad.
De laatste jaren is de traditionele structuur van onze kerkenraad steeds meer onder druk komen te staan. Er is al geruime tijd een onvolledige bezetting en het ziet er naar uit dat dit voorlopig zo zal blijven. Het is daarom zinvol om de organisatie van onze plaatselijke gemeente aan te passen teneinde onze doelen te kunnen blijven bereiken.   
 
Uitgangspunten: Wij willen als kerk een stimulerende omgeving bieden voor alle leden om samen een levendige gemeenschap te vormen. Onze organisatie dient dit zo goed mogelijk te faciliteren in een vorm die, gezien de omvang van onze gemeente en de inzetbaarheid van onze  gemeenteleden, uitvoerbaar is. Voor de toekomst willen we dit realiseren door een ‘brede basis met lichtere taken per persoon’ en een ‘smaller bestuur met een breder mandaat’.  Binnen onze gemeente is een flink aantal mensen bereid om werkzaamheden te verrichten, maar wil afzien van een taak als ambtsdrager. Daarnaast zijn er steeds meer kerkenraadsleden die liever wat minder willen vergaderen en meer concreet in de gemeente actief willen zijn.  
 
Nieuwe structuur: De nieuwe kerkenraad bestaat uit 7 personen. Er is geen apart moderamen meer. De nieuwe kerkenraad functioneert als een dagelijks bestuur waarin de volgende personen zijn opgenomen: predikant, voorzitter, scriba, kerkenraadslid pastoraat, kerkenraadslid jeugd, kerkenraadslid diakonie/zwo, kerkenraadslid beheer en financiën.      
 
Ieder van de kerkenraadsleden heeft een eigen team van mensen om zich heen die niet perse ambtsdrager zijn. Voor de pastorale zaken zijn dit bijvoorbeeld de pastorale ouderlingen die niet in de KR zitten en de groep van contactpersonen. Vanuit de kerkenraad worden op die manier verschillende hoofdtaken aangestuurd.
 
De kerkenraad geeft leiding aan de gemeente en draagt verantwoording voor de erediensten, onderhoudt contacten buiten de gemeente en ziet toe op de opstelling en uitvoering van het beleidsplan.  De pastorale taken worden uitgevoerd door de voorganger en pastorale ouderlingen. Zij worden bij die taak ondersteund door de contactpersonen en contactgroepen. De ouderlingen-kerkrentmeester beheren de gebouwen en zorgen voor de financiën, o.a. door de verzorging van de jaarlijkse vrijwillige bijdragen. Zij worden in hun taken ondersteund door de kerkrentmeesters (o.a. de penningmeester), beheersters, kosters, organisten enz. De jeugdzaken worden aangestuurd door de jeugdouderling(en). Zij worden (al sinds mensenheugenis) ondersteund door clubleiders. De diaconale taken worden uitgevoerd door het college van diakenen. Zij verzorgen de collecten, het Heilig Avondmaal, de diaconale contacten binnen en buiten de gemeente. Zij worden ondersteund door  de ZWO, de 40-dagentijdcommissie en zouden ondersteund kunnen worden door collectanten. Bovenstaande is nog niet tot in detail uitgewerkt. Dat zal de komende tijd zijn beslag krijgen.
Met ingang van het seizoen 2018/2019 zal de nieuwe structuur gebruikt gaan worden. Aan het eind van dat seizoen volgt een evaluatie.
 
Het moderamen
terug
 
 
 

Catechese
datum en tijdstip 08-12-2019 om 19.00 uur
meer details

Inleveren spullen Kerstmarkt
datum en tijdstip 09-12-2019 om 19 - 20 uur
meer details

Vergadering Kertsnachtdienstcommissie
datum en tijdstip 09-12-2019 om 19.30 uur
meer details

Inleveren spullen Kerstmarkt
datum en tijdstip 10-12-2019 om 19 - 20 uur
meer details

 
Kerstmarkt 14 december
Zaterdag 14 december aanstaande is het dan zover; de kerstmarkt in en rondom ons kerkgebouw. Het belooft een gezellig samenzijn te worden met van alles te koop en te doen. Er zijn leuke prijzen te verdienen bij intekenvellen/gewicht raden/rad van avontuur. We verkopen mooie kerstbloemstukjes. Er zijn allerlei tweedehands kerstspullen te koop. Tevens is er de mogelijkheid om lekkernijen te
kopen, te denken valt aan erwtensoep, broodjes warme worst, taart met drinken, warme chocolademelk enz. enz.
Maar voor het zo ver is moet er nog veel werk verzet worden en daar hebben we uw/jullie hulp bij nodig.
 Wie is er in de gelegenheid om een taart of cake te bakken?
 Voor het maken van de kerstbloemstukjes zijn we op zoek naar “groen” te denken valt aan hedera, hulst, besjes, coniferen, taxus en
andere bloemen en kersttakken. Mocht u de tuin nog moeten snoeien en er zit iets bij, dan horen wij dit graag.
 Bakjes, schalen, flesjes, potten, kransen waar we stukjes in en op kunnen maken zijn ook welkom.
Op onderstaande momenten is er gelegenheid om ALLEEN kerstspullen in te leveren voor de rommelmarkt, dus echt alleen spullen
die met kerst te maken hebben, te denken valt aan ballen en andere versieringen voor in de boom, accessoires voor in je huis rondom kerst, waxinelichtjeshouders, verlichting, sfeerlichten, kerst leesboeken enz. enz.

maandagavond 9 december 2019 19.00 uur - 20.00 uur.
dinsdagavond 10 december 2019 19.00 uur – 20.00 uur.
donderdagmiddag 12 december 2019 14.00 uur - 16.00 uur.
vrijdagmiddag 13 december 2019 14.00 uur – 16.00 uur.
vrijdagmiddag en/of avond 13 december zullen er kerstbloemstukjes gemaakt worden. Bent u in de gelegenheid om hier aan mee te werken dan horen wij dit ook graag! Vele handen maken licht werk…..
Heel gezellig om met elkaar creatief bezig te zijn.
Mariska Schaapherder coördineert dit onderdeel, spreek haar aan als je ook mee wilt werken.
Dan nog een laatste oproep: op de dag zelf kunnen wij ook hulp gebruiken bij het opbouwen, opruimen, verkoop v.d. lootjes, achter een kraam staan enz. enz. Dit hoeft zeker niet de gehele tijd, als we met vele zijn kunnen we elkaar ook aflossen.
Voor alle vragen en/of opmerkingen omtrent de markt zijn wij beschikbaar, schroom niet.

Wil van Est, Mariska Schaapherder, Petra en Arjan van Snippenberg en Marian Bijl
 
 
 
 
  Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.