Protestantse Kerk in Nederland
Gereformeerde Kerk Asperen
 
 
Zoveel aanbod! Zoveel aanbod!
In onze tijd is het lees-, luister- en kijkaanbod op allerlei terreinen enorm. Ook op het gebied van kerk en geloof. Misschien was het nog nooit zo gemakkelijk om jezelf te voeden met geestelijk voedsel. Je kunt bij wijze van spreken 's morgens terwijl je nog in bed ligt een app aanzetten (bijvoorbeeld: 'Bidden onderweg' of 'Eerst dit') en hup, je hebt je eerste bezingingsmoment van de dag al te pakken. Ik realiseer me dat (helaas?) niet iedereen beschikt over deze digitale informatie. Misschien voelen sommigen zich juist gezegend door het feit dat ze geen internet hebben, maar toch lijkt het mij dat je soms toch wel iets mist. Juist in deze tijd waarin we niet samenkomen en dus de ons vertrouwde diensten missen, vind ik het persoonlijk best jammer dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om digitaal de diensten te volgen vanuit de eigen kerk. Behalve het luisteren naar kerkdienst gemist is er nu ook – dankzij de geweldige inzet van o.a. Gertjan van Meeuwen – de mogelijkheid om de dienst live te bekijken. De eerste keer dat dit mogelijk was, was tijdens de uitvaartdienst van Jan van Ooijen. Het klinkt mogelijk wat  vreemd als ik zeg dat hij dit geweldig zou hebben gevonden, maar ik durf het toch te zeggen. Nieuwe technische ontwikkelingen hebben Jan altijd geboeid. Na het bekijken van de kerkdienst met beeld in Beesd op 29 maart jl. had hij nog tegen Kaatje gezegd: als we nou eens een gift overmaken naar de kerk dan kunnen ze dat misschien ook bij ons wel voor elkaar krijgen. Hij kon toen niet bedenken dat het zijn eigen afscheidsdienst was die als eerste dienst op deze wijze bekeken kon worden. Technisch gezien was het nog niet helemaal goed, maar daar is hard aan gewerkt en we gaan ervan uit dat velen er vanaf nu dankbaar gebruik van zullen maken. Misschien dat kinderen of bekenden van mensen die er nu geen gebruik van kunnen maken, iets kunnen regelen voor hen ?????
Of misschien wilt u wel internet maar weet u niet hoe u het aan moet pakken. Laat het dan weten. Er zijn altijd wel mensen te vinden die dit voor u willen gaan regelen. De verwachting is dat het nog wel even gaat duren voor we weer allemaal op de stoelen in de kerk zitten. Om nog even terug te komen op lees-, luister- en kijkaanbod, ik lees zelf graag de artikelen van Lazarus. Iedere week verschijnen die in mijn mailbox. Het zijn vaak artikelen van jonge mensen, soms theologen die meestal fris en prikkelend durven schrijven over geloof en maatschappij. Zo schreef afgelopen week Alain Verheij over, waarom het goed is dat Pasen en Pinksteren niet op één dag vallen. In plaats van zelf een stukje te schrijven wil ik het graag met u delen.

Tineke van Ooijen (kerkelijk werker)

Waarom Pasen en Pinksteren niet op één dag vallen.
Door : Alain Verheij
Zodra onze nationale ‘intelligente lockdown’ werd aangekondigd, wisten wij dat Pasen 2020 niet kon doorgaan. Of nou ja, niet doorgaan… Pasen heeft natuurlijk de hardnekkige gewoonte om altijd door te gaan, dwars door doodse zeeën van onmogelijkheid heen. Wel waren de kerkbanken leeg. Ik was niet de enige en zeker niet de eerste die toen een grapje twitterde over ‘Pasen en Pinksteren op één dag’. Tegen die tijd kunnen we misschien weer naar buiten, dachten we. En dan halen we Pasen gewoon in het Pinksterweekend in. Alles hup in één keer. Dat is Bijbels gesproken helemaal niet zo’n gekke gedachte. De tijdlijn van Pasen – veertig dagen – Hemelvaart – tien dagen – Pinksteren is niet zo klaar als een klontje. Ik vind zelf dat Johannes in z’n evangelie suggereert dat het allemaal in kort tijdsbestek plaatsvond. Op Paasmorgen staat Maria uit Magdala bij het lege graf en op diezelfde zondagavond zitten de leerlingen al bij elkaar. Bang opgesloten in hun huis. Jezus verschijnt, wenst ze vrede, blaast over hen heen en geeft hun de Heilige Geest. Klinkt als een soort Pinksteren. Net als het slot van Lucas zelf. Dat suggereert al een soort hemelvaart en laatste zegen van Jezus aan zijn leerlingen. 

Joodse symboliek
Denk er eens over na en de gedachte van Pasen en Pinksteren op één dag is verhaaltechnisch best logisch. Wat moet Jezus nog veertig dagen op aarde als een soort opdoemende en weer vervagende geestverschijning? En als hij dan eenmaal op die wolk voor ’t laatst is verdwenen, waarom zou je nog tien dagen moeten wachten tot je zelf de Geest krijgt en vrolijk met Jezus’ erfenis kunt gaan spelen op aarde? (Want dat is de betekenis van Pinksteren).
Het eerste antwoord is joodse symboliek. Als Jezus veertig dagen in de woestijn moest vasten en het volk van Mozes  veertig jaar door de woestijn moest, dan mag de opgestane Jezus ook veertig dagen opgestaan zijn. Niets mis met zo’n hoopvolle nieuwe veertigdagentijd na de Lijdenstijd. Tegenover de periode van afzien mag ook een periode van herstel  staan. Daarnaast staat de tijd tussen het joodse Pesach en het joodse Wekenfeest gewoon vast. Dat zijn vijftig dagen.
Dus moeten Jezus’ eerste volgelingen ook vijftig dagen overbruggen in de biografie van hun jonge beweging. Pas op het Wekenfeest mag de boel helemaal los. (Hier leg ik de betekenis en herkomst van Pinksteren aan je uit en wat dat met het Wekenfeest te maken heeft.)

Niet te geloven
Daarmee komen we op het tweede antwoord. Het joodse Pesach viert de bevrijding van een tot slaaf gemaakt volk.  Tegelijk viert het de eerste oogst. Zo vieren christenen met Pasen een bevrijdingsverhaal, en noemen ze Jezus de eerstgeborene uit de doden. Hij is de eerste oogst. Wie de Hebreeuwse verhalen kent, weet echter dat je er daarmee nog niet bent. Want je kunt wel uit de slavernij zijn bevrijd, maar daarmee ben je nog niet automatisch in het Beloofde Land beland. Voordat je daar bent, de slavernij van je hebt afgeschud en de angst en de benauwdheid en de rouw, ben je een woestijntijd verder. Veertig jaar zwerven.
Zo is het ook met de eerste oogst. Je plukt iets van het land en je kunt het bijna niet geloven. Vorige week stond ik nog met een sjaal en handschoenen, vandaag zit ik in een T-shirt in de zon. Is de winter dan echt voorbij, bloeit de natuur echt weer op? Zo is het ook met Pasen. Gisteren stond ik nog te huilen bij Jezus’ graf, vandaag is de steen weggerold en wenst de opgestane mij vrede. Kan ik dit geloven, durf ik weer naar buiten, heb ik de pijn van gisteren al genoeg verwerkt? Het antwoord is nee. Met Pasen zeg je dat het lente is geworden, dat Jezus is opgestaan, dat de slaven zijn bevrijd. De oogst zelf is wel klaar, maar jij bent nog niet klaar voor de oogst. Voordat je kunt oogsten heb je nog een dag of veertig, vijftig nodig. Om alles kwijt te raken, een plek te geven en in nieuw, hoopvol perspectief te kunnen zetten. Je lichaam, ziel en geest die zich al die tijd vormden naar pijn, angst en knechtschap moeten weken de tijd nemen om zich te vormen naar een leven in vrijheid, geloof, liefde. De oogst zelf is wel klaar, maar jij bent nog niet klaar voor de oogst. 
Dat is waarom Pasen en Pinksteren niet op één dag vallen, en dat is goed. Wacht maar af, als we straks alle maatregelen mogen gaan versoepelen. Als er een vaccin gevonden mag worden. Als er meer informatie over het nieuwe virus is gevonden waardoor de pandemie beter beheersbaar is, dan vier je feest. Natuurlijk. Maar de hele maatschappij staat nog naar voorzichtigheid, naar verlies, naar je schrap zetten. Aan het einde van deze crisis zullen we de tijd moeten nemen voordat we onze verlossing ook echt kunnen gaan oogsten
 
terug
 
 
 
 

KoffiePlus-avond
datum en tijdstip 28-09-2020 om 20.00 uur
meer details

Open Kerkzaal voor iedereen
datum en tijdstip 30-09-2020 om 19.00 uur
meer details

KoffiePlus-middag
datum en tijdstip 05-10-2020 om 14.00 uur
meer details

Gemeente-avond
datum en tijdstip 05-10-2020 om 19.30 uur
meer details

 
"STILTEMOMENT".
OPEN KERK.
Elke woensdagavond is de kerkzaal een uurtje open voor iedereen die gewoon even behoefte heeft aan stilte.
Even tot rust komen om na te denken, te mediteren, te bidden of een kaarsje aan te steken.
Voel je vrij om er gebruik van te maken en vertel het ook aan anderen. Het is zeker ook bedoeld voor mensen van 'buiten'.
De openstelling van de kerkzaal is vanaf vandaag iedere woensdagavond van 19:00 tot 20:00 uur.
Iedere eerste woensdag van de maand is er aansluitend van 20:00 tot 20:30 uur een speciale stilteviering waar iedereen van harte welkom.
Uiteraard met inachtneming van de coronarichtlijnen.
 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.